توسعه کسب وکار
درس دوم
مدت تقریبی مطالعه : 13 دقیقه و 30 ثانیه
چرا وب سایت
هر دوره ای برای خود یک معیار و قوانینی دارد، هر زمانه ای انسان خود را می خواهد، درغیر اینصورت کم کم از صفحه روزگار حذف خواهیم شد، جالب است اگر بدانید روزی مردم حتی مغازه هایی که برق داشتند را هم نمی پذیرفتند، آیا می دانید واژه علاف از کجا آمده:
در زمان قدیم وسیله نقلیه مردم چهارپایان بودند، طبیعی است که بسیاری از کسب و کارها نیز در آن زمان رونق داشت که امروزه یا کامل از بین رفته و یا تغییر شکل داده، در آن دوران عده ای برای این چهارپایان سر خیابان ها و میادین اصلی شهر و روستا ها علف می فروختن که به آن ها علاف می گفتند، کم کم با پیشرفت جوامع و شکل گیری عصر صنعتی آرام آرام خودروها جایگزین چهارپایان شدند، رفته رفته کار به جایی رسید که علاف ها اینقدر مشتری نداشتند و از صبح تا شب بیکار بودند که به هرکس که بیکار بود می گفتند علاف، این واژه هنوز هم همان معنی را می دهد، اگر کمی دقت کنید این قصه بسیار آشناست، کسب و کارهایی که درگذشته پر رونق بودند ولی امروزه دگرگون شده اند و دیگر خبری از رونق قبل در بازارشان نیست، آن ها اعتقاد دارند بلاخره شرایط تغییر می کند و کسب و کارشان رونق می گیرد، اما اصلا حاضر نیستند تغییری در روش کارشان ایجاد کنند، امروز اگر کسب و کاری در فضای اینترنت نباشد، از زمان ایده پردازی باید آن را شکست خورده بدانیم. اینترنت امروز به گونه ای در زندگی مردم رخنه کرده که اگر تنها برای یک روز قطع باشد تمام مشاغل بلااستثنا راکد می شود، هیچ شغلی نمی تواند ادعای این را داشته باشد که با اینترنت سر و کار ندارد.
حالا عده ای سرخوش از این که آن ها در اینترنت هستند خوشحالند که در فضای مجازی تجارتشان یک صفحه دارد که بعضا درآمد خوبی هم دارند، حال یک سوال اینجا مطرح می شود: اگر کسب و کاری مثل دیجی کالا، کارش را در اپلیکشن های آن زمان مثل لاین، وایبر و ویچت راه می انداخت چه اتفاقی برا آن کسب وکار می افتاد، یا دیوار بجای راه اندازی یک سایت شخصی و اپلیکیشن، یک صفحه مجازی راه می انداخت و اقدام به گذاشتن تبلیغات در استوری می کرد چه؟، جالب اینجاست امروز تمام برند های بزرگ یک وب سایت دارند و آن سایت نقش مهمی در برند بودنشان ایفا می کند، بگذارید یک مثال بزنم:
تصور کنید یکی از سیاره هایی که امروز بشر در آن به دنبال حیات است، مناسب سکونت انسان امروزی می شود، بعد از چند سال کم کم مهاجرت مردم از زمین به آن سیاره به یک کار مرسوم تبدیل شده و زمین آرام آرام خالی از سکنه می شود، چه اتفاقی برای کسب و کارهای بجا مانده در زمین می افتد، طبیعی است که محکوم به شکست هستند، حالا دنیای اینترنت همان سیاره جدید است، یک کره زمین جدید در حال شکل گیری است، آیا کسب و کار قدیمی شما در آن سیاره هویت دارد یا از هویت دیگران مثل اینستاگرام، واتساپ، تلگرام، روبیکا، ایتا و غیره استفاه می کند، اگر به هر دلیلی صاحبان آن برند ها تصمیم به عدم ادامه فعالیت بگیرند، چه اتفاقی برای کسب و کارهای داخل آن ها می افتد، وجود وبسایت برای یک کسب و کار یعنی شروع برند سازی برای آن تجارت، اگر اینترنت را یک خیابان در ایران نظر بگیریم که روزانه 50 میلیون نفر انسان در آن عبور و مرور می کنند، قطعا آن خیابان بهترین نقطه برای کسب و کار است، سایت ها مغازه های آن خیابان هستند و البته در پیاده رو های آن خیابان که مردم قدم می زنند و وقت می گذرانند نیز دست فروش هایی وجود دارند یا مغازه ها در آنجا ویترینی دارند، حالا ویترین و یا دست فروش های اینترنت کجا هستند؟، درست حدس زدید، آن ها همان هایی هستند که صرفا از فضای مجازی برای کسب و کارشان استفاده می کنند، اشتبا ه نکنید، ما نمی گوییم که صرفا در سایت فعالیت کنید، بلکه سایت، فضای مجازی، پلتفرم های تبلیغاتی و … قطعات یک پازل هستند که مجموع آن می شود تجارت الکترونیک، طبیعی است که در کسب و کار سنتی کسی ابتدا ویترین نمی چیند و سپس مغازه اش را راه اندازی کند، بلکه اول چیدمان مغازه را انجام می دهند و سپس ویترن را می چینند، شما باید یک مغازه داشته باشید و از ویترین ها که همان فضای مجازی است استفاده کنید، سایت به کسب و کار شما اعتبار می دهد و به واسطه تایید از نهاد های زیصلاح و همچنین اصول وجودیت یک وب سایت مردم به گونه دیگری روی آن حساب باز می کنند.
- آیا دوست دارید یک کسب و کار 24 ساعتی داشته باشید؟
- آیا دوست دارید در هر کجای ایران و حتی جهان یک شعبه داشته باشید؟
- آیا دوست دارید در هر کوچه و محله یک شعبه داشته باشید؟
- آیا دوست دارید کسب و کارتان در جیب مردم باشد؟
- آ دوست دارید کسب و کارتان همیشه در دسترس مردم باشد؟
- آیا دوست دارید مردم با خیال راحت در کسب و کارتان بگردند و انتخاب و نهایتا خرید کنند؟
- آیا برایتان حس آرامش مشتریان و احترام به آنان که باعث رونق کسب و کارتان می شود مهم است؟
- آیا دوست دارید ریسک کسب و کارتان را پایین بیاورید؟
- آیا دوست دارید زیر بار پرداخت حقوق زیاد نروید؟
- آیا دوست دارید در هر لحظه از شبانه روز به صورت مستقیم کسب و کارتان را هدایت کنید و روی آن نظارت داشته باشید؟
- آیا می خواهید کسب و کارتان با سرمایه فعلی به اندازه قول های بازار و رشته کاری شما رونق بگیرد؟
- آیا می خواهید مردم رویتان حساب باز کنند و کسب و کارتان را به دیگران نیز معرفی کنند؟
- آیا می خواهید انبارداری نکنید زیرا سرمایه لازم یا ریسکش بسیاربالاست، ولی کسب و کارتان همچنان پر رونق وبا محصولات متنوع باشد؟
- آیا می خواهید از تمام پتانسیل مشتریان بلقوه در سراسر کشور و حتی دنیا استفاده کنید؟
- و هزاران آیا میخواهید دیگر …
پس بهترین گزینه سایت است که تمام موارد را با کمترین هزینه برای شما فراهم می کند.
ساعت ها می شود درباره محاسن یک سایت و کسب و کار در آن صحبت کرد، این پدیده شگفت انگیز اکثر ایرادات کسب و کار سنتی را برطرف کرده و فرصت های بی نظیری برای رشد و موفقیت فراهم نموده.
وب سایت پنجره ای مطمئن به روی دنیای جدید و تجارت الکترونیک است، یادتان باشد نسل جدید اکثرشان اصلا تمایلی به خرید حضوری ندارند و نسل بعدی آن ها اصلا آشنایی با این مدل کسب و کار نخواهند داشت، اما بگذارید یک واقعیت را هم به موارد قبلی اضافه کنیم، در روزگاران پیشتر برند بزرگی دنیای ارتباطات را درنوردیده بود و هیچ کس را یارای رقابت با آن نبود، کمپانی نوکیا سال ها بدون رقیب بر این بازار بزرگ در سر تا سر دنیا حکومت می کرد، اما به یکباره به دلیل عدم تغییر برای همیشه از یادها رفت و این بازار عظیم را از دست داد، حال اگر کسب و کار سنتی دارید که سالهاست پا برجاست یا میبینید که کسب و کار های سنتی عده ای را موفق کرده اند، آگاه باشید که آن کسب و کارها از نوکیا بزرگتر نیستند و بازارشان نیز از بازار آن غول بزرگ، بزرگ تر نخواهد بود. پس می تواند به راحتی از یادها برود، به یاد بیاورید دوران پرشکوه تاکسی های تلفنی را که چگونه صاحبانشان برای همیشه روی درآمد آن حساب بازکرده بودند، به یاد بیاورید که زمانی تاکسی های دربستی چگونه برای خود در نوشابه باز می کردند وجولان می دادند، اما بیایید کمی به آینده برویم، روزگاری که مغازه ها خالی خواهد بود و نسل آینده اصلا با این واژه نا آشنا هستند، برای نسل آینده مدت ها منتظر مشتری نشستن خنده دار است، برای نسل آینده اینکه در ترافیک برای چند خرید ساده به مرکز شهر برویم بسیار خنده دار است، از طرفی آن کسب و کارها که زودتر وارد این بحث یعنی تجارت الکترونیک و وب سایت شده اند قطعا موفق تر خواهند بود و خواه ناخواه به دلیل راحتی در دسترس بودن و همچنین قیمت پایین که بواسطه کم شدن هزینه هایی از قبیل اجاره، دستمزد نیروهای زیاد و هم چنین نبود هزینه های جانبی مثل برق، آب و گاز و غیره و مزایای دیگری مانند این که مشتریانشان می توانند در مکان راحتی با خاطر آسوده به سادگی بگردند و یک خرید راحت را درب منزل تحویل بگیرند گوی رقابت را برای همیشه از آنان میربایند.
برعکس برداشت عموم مردم از راه اندازی یک وب سایت، نه هزینه بالایی نیاز دارد و نه زیرساخت های عجیب و غریبی، راه اندازی یک وب سایت موفق فقط و فقط به یک تفکر روشن و به روز نیاز دارد.
اگر خوب بررسی کنید می بینید از بعد از دوران کرونا حتی افراد مسن تر نیز به راحتی وجود اینترنت را پذیرفتند و از فرصت های آن استفاده می کنند، دور زمانی از روزگاری که عده ای حتی کارت های بانکی را نمی پذیرفتند نگذشته است، همین حالا بگویید چند کارت بانکی در جیبتان دارید؟
تغییر از آنچه که فکر می کنید به شما نزدیک تر است، این اتفاقات و تغییرات برای سالیان آینده و خیلی دور نیست، ما بیش از دو الی سه سال با آن روزگار فاصله نداریم.
بیدار باشید اکنون برای راه اندازی یک شغل در این فرصت بی نظیر و بازار بکر اقدام کنید.