توسعه کسب وکار
درس چهارم
مدت تقریبی مطالعه : 5 دقیقه و 45 ثانیه
رسد رقبا
همیشه ساده ترین راه برای این که بدانیم در یک مسیر باید چکار کنیم، رسد رقبا و دیگران است که این مسیر را رفته اند، چرا؟ چون چرخ را دوباره اختراع نمی کنند:
از آنجایی که در آکادمی آموزشی ایرایکاپ هدف ما آموزش های پیچیده نیست، پس صرفا به یک سر فصل بسنده می کنیم، ما مقصودمان از این آموزش بیان بنچ مارک است، باز هم تاکید می کنم هدف ما از این سیستم آموزشی بیان ساده و کوتاه ولی کاربردی مطالب است تا همگان بتوانند در این عصر اطلاعات به اندازه نیازشان از این مطالب در زندگی و کسب و کارسان استفاده کنند.
بیایید مثالی را در این باره مرور کنیم:
تا بحال شده در موارد مختلف خودتان را با دیگران مقایسه کنید، مثلا در نمرات مدرسه یا نتایج متفاوت دیگران از مسیری که شما هم رفتید.
اگر تا کنون این نوع مقایسهها را انجام دادهاید و بارها کوشیدهاید خودتان را با کسانی که موفقتر و بهتر عمل میکنند مقایسه کرده و از آنها الگوبرداری کنید، میتوان گفت که با بنچمارکینگ آشنا هستید.
البته مفهومی مثل بنچ مارک معنای عمیقی دارد که مفهوم مهمی در بحث کارآفرینی است، اما این آموزش بیان ساده ای از این مفهوم است.
بنچ مارکینگ فرایند پیوسته و دائمی سنجش محصولات، خدمات و فرآیندهای یک کسب و کار، در مقایسه با قدرتمندترین رقبا یا شناختهشدهترین نمونههای پیشتاز بینالمللی است.
تعریف سادهی بنچ مارکینگ این است:
«جستجو در صنعت برای پیدا کردن بهترین شیوهی انجام یک کار که میتواند بالاترین سطح خروجی و عملکرد را ایجاد کند.»
حالا که با این مفهوم به زبان ساده آشنا شدید، حالا بیاید کمی موضوع را باز کنیم:
شما باید رقبا و همکاران خود را در این مسیر رسد کنید، آنها را بسنجید، درباره مسیر گذرانده آن ها تحقیق کنید و از تمامی این موارد الگو بگیرید و ایده های آن ها را تکمیل کنید، این کپی برداری نیست، این آموختن از رقباست که اگر با هوشمندی آن را انجام دهید، دیگر نیازی به هزینه های گزاف برای بدست آوردن تجربه نیست، شما از این پس فقط باید از نقطه پایانی تجربه دیگران کار را آغاز کنید، این یعنی یک پیشبرد بزرگ در مسیر اهداف تجاری شما.
تا اینجا دیدیم که بنچ مارکینگ، یعنی: تلاش برای بهتر شدن با بررسی رقبا یا هر کسی که بهتر از ما عمل میکند.
جالب است بدانید بنچ مارک از زمان انسان های اولیه وجود داشته و باعث پیشرفت انسان شده، همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، فرض کنید که هر انسانی که خواستار ساخت خودرو بود ابتدا تلاش می کرد تا چرخ را اختراع کند، طبیعتا خودروهای پیشرفته امروزی اصلا بوجود نمی آمد و این دقیقا مفهوم بنچ مارک است.
برای بنچ مارکینگ کافی است در کنار ایده هایتان تمام کارها، محصولات، برخورد ها با مشتری، ترفند ها، تبلیغات و … خودتان را با بهترین ها مقایسه کنید، دقت کنید این مقایسه نباید کلی باشد بلکه باید در جزئیات باشد.
باید لیستی را تهیه کنید که بتواند این مقایسه را برای شما انجام دهد، یعنی تمام اجزای کارتان را در مقابل تمام اجزای کار رقبا قرار دهید؛ آن موقع می توانید دریابید که آن ها چرا بهترین هستند و شما باید کجا را تقویت کنید، این کار ساده است ولی نیاز به دقت فراوان و نکته سنجی بالا دارد.
مراقب باشید این مقایسه نباید شما را به آن سمتی ببرد که از رقیب همین الان بهتر باشید، فقط قرار است برای شما نقشه راه در آن مسیر را روشن کند، سپس باید برای آن برانمه ریزی و هدف گذاری کنید.
با این مسیر می توانید یک یا هزاران الگوی درست و حرفه ای را برای خود بیابید و یا حتی معیارهای درستی برای سنجش مسیرتان انتخاب کنید.